#
#
#
#
#
#
#
#
#

Navigace

Obsah

Po bílých Vánocích a Novém roku pokračovala hezká bílá zima i v letošním lednu. Sněhu pomalu přibývalo, až ho bylo asi 30 cm. Mrzlo přespříliš, dlouhý čas se ranní teploty držely pod –20 °C. Koncem ledna nastala obleva a přišly nemoci. V západních Čechách se na různých místech vyhlašovaly „chřipkové prázdniny“. U nás epidemie chřipky řádila také a vyhlášeny „chřipkové prázdniny“ od 3. do 9. února. Chřipku provázela rýma, kašel, bolest hlavy, bolest v krku a některé postihl i zápal plic. Jaro za moc nestálo, pralo se se zimou ještě v dubnu, kdy padal i sníh. Léto se nelíbilo hlavně dětem, protože jim prázdniny v chladu propršely. Teplo trvalo jen dva poslední týdny v srpnu. S nástupem školního roku nastoupil podzim. Mlhavý, deštivý, chladný. Následovala zima bez sněhu, s častými plískanicemi a nemocemi. Na sníh čekali marně i na Šumavě či v Krkonoších.

V letošním roce došlo ke dvěma vzácným přírodním jevům, které jsou opředeny mnoha pověrami. Od konce března až do poloviny května se na nebi na západě až severozápadě objevovala po setmění krásně viditelná jasná kometa s dlouhým ohonem. Hvězdáři jí dali jméno Hale Bopp a příště se u Země objeví až za 2500 let.

Druhý vzácný úkaz sledovali lidé 15. září, kdy večer sledovali na bezmračné obloze úplné zatmění Měsíce. Vrchol zatmění nastal ve 20.17 hodin. Potom se začal znovu objevovat až do úplňku.

V nové svobodné době se daly očekávat stávky. Dočkali jsme se jí 3.–4. února, kdy stávkovali železničáři, kteří protestovali proti propouštění zaměstnanců, za zachování výhod pro zaměstnance (jízda vlaky zdarma i pro rodinné příslušníky) a zvýšení platů pro strojvedoucí. Jednání s vládou a ministrem dopravy trvala až do 8. února do pozdní noci. Nepřepravovali se lidé ani zboží, jezdily jen mezinárodní rychlíky. Lidé, zvyklí jezdit do práce vlakem, teď museli dojíždět, jak se dalo. Vázlo zásobování v obchodech i v továrnách. Lidé se na železničáře zlobili.

Stávkovali také učitelé za zvýšení platů. Okresy stávkovaly postupně podle připraveného plánu. Na našem okrese zůstaly děti doma 18. února a učitelé přišli do školy a zdrželi se v ní podle platného rozvrhu. O tři děti z naší školy, které neměly kam jít, se učitelé postarali a mateřská škola pracovala normálně. Výsledek stávky za to ani moc nestál, protože učitelé dostali sice přidáno 300 Kč, ale také dostali přidány do úvazku další dvě hodiny týdně. Jejich platy nedosáhly ani průměrné dělnické mzdy.

6. května se u nás stalo železniční neštěstí. Mezinárodní rychlík se řítil od Plzně na Nýřany a asi v 9.45 hodin mu vjel nepozorný řidič osobního auta Škoda 100 na koleje. Řidič vylétl z auta, to bylo zdemolováno a rychlík zastavil až u lesa Torovky pod „Velkým vrchem“. Za chvilku přilétl vrtulník záchranné lékařské služby pro řidiče, přijely sanitky, hasiči a policie. Stalo se neuvěřitelné, ve vlaku nebyl zraněn nikdo a řidič jen lehce. Rychlík nabral zpoždění 70 minut.

Poslední dobou v obci poměrně často hořelo a vždy v bývalém Lobkowiczkém „Panském dvoru“. 22. prosince v jednu hodinu v noci tam znovu vyšlehly plameny. Oheň zachvátil budovy podél vochovské silnice, hořela veterinární ordinace a přilehlé objekty. Po poledni se podařilo požár ve spolupráci s okolními hasičskými sbory uhasit. V úterý se propadla střecha, pod ní strop a znovu začalo hořet. To už místní hasiči zvládli sami.

V obci nejen hořelo, ale také se budovalo. Nová dlažba na dalších chodnících, dokončilo se 16 bytů půdní vestavby v jednoposchoďových domech v sídlišti. Ihned po kolaudaci se tam lidé nastěhovali. Celková investice činila 16 milionů Kč a noví majitelé zaplatili 9 600 000 Kč.

Tlučná se postupně plynofikovala. V první etapě se zavedl plyn v Pankrácké ulici a v ulicích přilehlých v hodnotě 707 598 Kč, pokračovalo se v sídlišti a okolí přesně za 4 926 722 Kč a část ke hřbitovu za 2 628 416 Kč. Plynofikace v jižní části obce dokončena v říjnu za cenu asi 4 miliony Kč.

V prosinci po zkušebním provozu dána do užívání čistička odpadních vod pod hřbitovem. Začala sloužit i Nýřanům a Vejprnicím.